سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 90/12/3 | 11:50 صبح | نویسنده : احیاگران عید بزرگ غدیر دولت آباد*قنبر حیدری*

در روز اول ماه ربیع الثانی سال شصت و پنج هجری قمری سلیمان بن صرد با گروهی ازتوابین که نام شانزده هزار نفر آن در دفتر سلیمان ثبت شده بود برای خونخواهی امام حسین(علیه السلام) قیام کردند.

برای مطالعه کامل متن به ادامه مطلب بروید                                       ادامه مطلب...


تاریخ : جمعه 90/11/28 | 2:8 صبح | نویسنده : احیاگران عید بزرگ غدیر دولت آباد*قنبر حیدری*

 

جماعتى از شام به قصد حجّ بیت الله الحرام به سمت مکه رهسپار شدند؛ و در راه بعد از آنکه إحرام بسته بودند، به آشیانه شترمرغى رسیدند که در آن پنج تخم بود آنها این پنج تخم شترمرغ را پختند و خوردند؛ و سپس با خود گفتند: بدون شکّ ما خطا کردیم، زیرا در حال إحرام، صید نمودیم. پس از خاتمه أعمال چون به مدینه آمدند؛ قصّه را براى عمر بیان کردند.

  عمر گفت: ببینید: جماعتى از أصحاب رسول خدا را؛ و از ایشان این مسئله را بپرسید! تا آنچه مى‏دانند حکمش را براى شما بیان کنند؛ آنها از جماعتى پرسیدند؛ و جواب‏هاى مختلف شنیدند.

عمر گفت: چون أصحاب رسول خدا اختلاف کرده‏اند؛ در اینجا مردى است که مأموریم در صورت اختلاف به وى مراجعه کنیم؛ تا او در مورد اختلاف حکم نماید. عمر فرستاد در پى زنى به نام عَطِیه و از او یک خرِ ماده‏اى به عاریت گرفت؛ و سوار آن شد و آن حُجّاج را با خود آورد تا به نزد على علیه السّلام رسیدند. على علیه السّلام به نزد عمر آمد و گفت: چرا نفرستادى به سوى ما تا ما به نزد تو بیائیم؟

 عمر گفت: الْحَکمُ یؤتَى فِى بَیتِهِ «براى حکم باید به نزد حاکم روند؛ نه آنکه حاکم به سوى مراجعین رود.»

حجّاج بیت الله الحرام، جریان واقعه و صید تخم‏هاى شترمرغ را براى او بازگو کردند. أمیر المؤمنین علیه السّلام به عمر گفتند: چون پنج تخم صید کرده‏اند؛ ایشان را أمر کن تا شتر نرى را در پنج شتر مادّه جوان رها کنند؛ و پس از جفت گیرى آن مقدارى که بچّه مى‏زایند؛ بچه‏ها را به عنوان هَدْى و قربانى به مکه بفرستند! عمر گفت: یا أبَا الْحَسَنِ إنَّ النَّاقةَ قَدْ تُجْهِضُ. فَقَالَ عَلِى: وَ کذَلِک الْبَیضَةُ قَدْ تَمْرَقُ. «اى أبو الحسن ناقه گاهى در وقت حامله شدن، جنین خود را سقط مى‏کند و بچّه مى‏اندازد!    أمیر المؤمنین فرمودند: تخم هم گاهى فاسد مى‏شود و جوجه نمى‏دهد.

 عمر گفت: لِمِثْلِ هَذَا امِرْنَا أنْ نَسْألَک «براى أمثال این وقایع، ما أمر شده‏ایم که از تو سؤال کنیم!»
امام شناسی ج 11 صفحه234

با نظراتتان ما را در ارائه بهتر خدمات یاری کنید




  • گسیختن
  • تازیانه
  • کارت شارژ همراه اول