سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 87/2/15 | 2:27 صبح | نویسنده : احیاگران عید بزرگ غدیر دولت آباد*قنبر حیدری*

اظهار ندامت ابابکر از قبول خلافت

ابوبکر چند بار از خلافت‏ خود اظهار پشیمانى نمود. کرارا گفت: اقیلونى، اقیلونى و لست ‏بخیرکم

بار خلافت را از گردن من بردارید من بهترین افراد شما نیستم!

باید به او گفت: اگر خلافت را که ربودى به امر خدا بود، چگونه مى‏خواهى رها کنى؟و اگر به امر خدا نبود چگونه ربودى؟اینجاست که مانند کلاف سردرگم متحیر و سرگردان مى‏شود، چون قدرت تحمل این بار را ندارد از طرفى، و از طرف دیگر هم دلش نمى‏آید که بگذارد تا صاحبش بردارد«کظلمات فى بحر لجى، یغشاه موج من فوقه موج، من فوقه سحاب، ظلمات بعضها فوق بعض اذا اخرج یده لم یکد یریها، و من لم یجعل الله له نورا فماله من نور»

ابوبکر پس از بیعت در سقیفه، روز دیگر بر منبر رسول خدا در مسجد پیغمبر بالا رفت، و ضمن خطبه گفت: ایها الناس، فانى قدولیت علیکم، و لست‏ بخیرکم، فان احسنت فاعینونى، و ان اسات فقومونى... اطیعونى ما اطعت الله، و اذا عصیت الله و رسوله، فلاطاعة لى علیکم.

اى مردم من سرپرستى و صاحب اختیارى شما را بدست گرفته‏ام، و بهترین شما نیستم، اگر در این تولیت کار خوب کردم مرا کمک کنید، و اگر بدى کردم شما مرا راست کنید.

تا آنکه گوید: مرا اطاعت کنید تا هنگامیکه من خدا را اطاعت کردم، و زمانیکه مخالفت‏خدا و رسول خدا را نمودم مرا بر شما طاعتى نیست.

و طبرى گوید: چون ابوبکر در میان مردم شروع به خطبه کرد گفت:

ایها الناس انما انا مثلکم، و انى لا ادرى لعلکم ستکلفون ما کان رسول الله صلى الله علیه و آله یطیق، ان الله اصطفى محمدا على العالمین، و عصمه من الآفات، و انما انا متبع، و لست‏بمبتدع، فان استقمت فتابعونى و ان زغت فقومونى، تا آنکه گوید: و ان لى شیطانا یعترینى فاذا اتانى فاجتنبونى

گفت:اى مردم من مثل شما هستم، و من نمى‏دانم شاید شما تکالیف مهمى را از من بخواهید، آن چیزهائى که فقط رسول خدا طاقت آنرا داشت، خداوندمحمد را بر جهانیان برگزید، و او را از آفات مصون داشت و لکن من تابع شریعت هستم، نه آنکه از پیش از خود چیزى آورده باشم، اگر در این وظیفه ریاست و خلافت مسلمین درست رفتار کردم، از من پیروى کنید!و اگر منحرف شدم مرا راست کنید!

تا آنکه گوید: و به تحقیق که براى من شیطانى است که مرا فرو مى‏گیرد، هر وقت که آن شیطان به سراغ من آمد شما از من اجتناب کنید.

درست در این فقرات ملاحظه شود که چقدر با ترس و جبن سخن مى‏گوید!!!!؟؟



  • گسیختن
  • تازیانه
  • کارت شارژ همراه اول